Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) komisyonunda olan ve trafik cezalarını artırıldığı yasa tasarısına göre, trafik cezaları 2 bin liradan başlayacak ve 30 bin liraya kadar çıkacak. Nefes gazetesinin haberine göre yeni tasarının en dikkat çekici noktası, yürürlüğe giriş tarihi. Yeni kanunun yürürlük tarihini 1 Ocak 2026 yerine, 31 Aralık 2025 olduğu, bir gün sonra cezalar henüz ödenmeden bir artışa tabi olacağı belirtildi.
3 GÜNDE 3 AYRI CEZA
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Hukuk Fakültesi, Mali Hukuk Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Murat Batı, bu durumu şöyle anlattı: “Daha basit bir ifadeyle 30 Aralık’ta hız sınırını yüzde 26 aşarsanız 2.168 lira, 31 Aralık’ta yüzde 26 aşarsanız 12 bin lira, 1 Ocak 2026’da aşarsanız, örneğin YDO yüzde 50 olursa, 18 bin lira ceza ödeyeceksiniz. Anlayacağınız üç ayrı günde üç ayrı cezayla karşılaşabileceğiz”.
1 OCAK 2026 DEĞİL, 31 ARALIK 2025'TE YÜRÜRLÜĞE GİRECEK
Batı, yeni kanunun yürürlük tarihi 1 Ocak 2026 değil, bir gün öncesi yani 31 Aralık 2025 yapıldığında yeniden değerleme artışına tabi olduğunu belirterek “Buna fıkra diyeceğim ama komik hiçbir yönü yok. O nedenle nitelendirmeyi size bırakacağım” yorumunda bulundu.
HIZ TOLERANSI DEĞİŞTİRİLİYOR
Yeni kanun tasarısında bir diğer dikkat çekici nokta da yüzde 10 hız sınırı toleransının değiştirilmesi oldu. Yeni düzenlemeye göre hız ne olursa olsun, hız sınırını 6 kilometre aşınca ceza kesiliyor.
İNDİRİM SADECE HIZ SINIRI CEZALARINDA
T24.com'dan Ceren Bayar'ın haberine göre ise AKP temsilcileri düzenlemenin sadece hız sınırı cezaları için geçerli olabileceğini, alkollü, ehliyetsiz araç kullanma için öngörülen cezalarda bir değişiklik planlanmadığını söyledi.
"ÖLÇÜLÜLÜK İLKESİNE AYKIRI, AYM İPTAL EDER"
Hız sınırını aşmaya verilen cezalardaki artış oranının ‘astronomik’ olduğunu ifade eden muhalefet partilerinin temsilcileri ise teklifin ölçülülük ve belirlilik ilkelerine aykırı olduğunu bu haliyle Meclis’ten geçmesi halinde Anayasa Mahkemesi’nin iptal edeceğini söyledi.
TEKLİF HIZ CEZALARINDA YÜZDE 220’YE VARAN ARTIŞ ÖNGÖRÜYOR
Adalet Komisyonu’nda kabul edilen ve önümüzdeki haftalarda Genel Kurul gündemine gelmesi beklenen Karayolları Trafik Kanunu'nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifine göre hız sınırını aşanlara verilecek para cezalarında yüzde 223’e varan oranlarda artış öngörülüyor.
2025 TRAFİK CEZALARI NE KADAR OLACAK?
Trafikte saldırı amacıyla başka bir aracı ısrarla takip eden, bu amaçla araçtan inmek 180.000 TL
Alkollü araç kullanma cezası (ilk yakalanma) 25000 TL
Alkollü araç kullanma cezası (ikinci yakalanma) 50.000 TL
Alkollü araç kullanma cezası (üçüncü yakalanma) 150.000 TL
Uyuşturucu/uyarıcı maddelerin ya da alkolün kandaki miktarını tespit amacıyla testi kabul etmemek 150.000 TL
Aracı plakasız kullanma 46.000 TL
Polislerin uyarısına ve işaretlere rağmen kaçanlara 200.000 TL
Drift atma cezası 140.000
Ehliyetsiz araç kullanma cezası 40.000 TL
Emniyet kemeri takmama cezası 2.500 TL
Hız sınırını 6-10 km/sa aşanlara 2.000 TL
Hız sınırını 11-15 km/sa aşanlara 4.000 TL
Hız sınırını 16-20 km/sa aşanlara 6.000 TL
Hız sınırınız 21-25 km/sa aşanlara 8.000 TL
Hız sınırını 26-35 km/sa aşanlara 12.000 TL
Hız sınırını 36-45 km/sa aşanlara 15.000 TL
Hız sınırını 46-55 km/sa aşanlara 20.000 TL
Hız sınırını 56-65 km/sa aşanlara 25.000 TL
Hız sınrını 66 km/s’ten fazla aşan sürücülere 30.000 TL
Kırmızı ışıkta geçme cezası 10.000 TL / 15.000 TL / 20.000 TL
Plakanın okunurluğunu engelleyecek değişiklikler 140.000 TL
Takograf kartı kullanmayanlara veya manipülasyon yapanlara 75.000 TL
Hurdaya çıkarılmış aracı kullanmak 46.000 TL
Seyir halinde cep telefonu kullanma 5.000 TL
Sahte plaka kullanma cezası 140.000 TL
Şerit izleme-değiştirme kurallarına uymama 90.000 TL
Takip mesafesine uymama cezası 5.000 TL
Uyuşturucu madde etkisindeyken araç kullanma cezası 150.000 TL
Sebepsiz el freninin çekilmesi, ani durması, kendi etrafında dönmesi 140.000 TL
Yarış yapan motorlu araç sürücülerine 46.000 TL
BAYRAMDAKİ TRAFİK CEZALARI İPTAL EDİLEBİLİR
Türkiye Trafik Kazaları Önleme Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Bilal Yeşil, Trafidar’ın standartlara uygunluğunu gösteren uluslararası teknik belgelerinin olmadığını bu nedenle cezaların mahkemelerce iptal edilebileceğini söyledi. Sözcü gazetesinden Erdoğan Süzer'in haberine göre hız cezalarında AB ülkelerinde olduğu gibi fotoğrafın da olması gerektiğini belirten Yeşil, bu cihazların emniyet kemeri ve telefonla konuşma cezalarının ön inceleme yapılmadan direkt sürücülere gönderilemeyeceğini bildirdi. Yeşil, şu bilgileri verdi:
"SERTİFİKALAR YOKSA O CİHAZI KULLANAMAZSINIZ"
“Cihaz muhtemelen TSE standartlarına uyumlu üretilmiştir. Ancak o belge açıklanmadı. Üstelik bu tür cihazların IP sertifikası (toz, düşme, nem, sıcaklık değişikliklerine dayanıklığı), EMC sertifikası (Etraftaki cihazlardan etkilenmediği ya da etraftaki elektronik cihazları bozmadığı) ile yaydığı ışınların canlıları ve doğayı olumsuz etkilemediğini gösteren sertifikaları olması lazım. Bu belgeler, sertifikalar yoksa o cihazı kullanamazsınız”.