Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, yeni adımları içeren ‘2030’a Doğru Türk Yükseköğretiminin Yol Haritası’ hakkında açıklamalarda bulundu. 4 yıllık mezuniyet için gerekli 240 kredi sisteminden çoklu doktora programına, üniversite öğrencilerine uygulamalı eğitim modelinden 3 yılda mezuniyet hakkına, kontenjanlardan yaz okulu sistemine dek pek çok konuda değişiklik yapılacağının sinyali verildi.
LİSELERDE SADELEŞTİRME ÇOK TARTIŞILMIŞTI
Lisans programlarında ders programlarının sadeleştirilmesi gündeme gelirken, akıllara Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'in, "Müfredatımızı ortalama yüzde 35 sadeleştirerek, çocuklarımızın üzerinden aşırı bilgi verme mantığıyla kurgulanan eğitim yükünü kaldırmış olduk" sözleri geldi. Ortaöğretim matematik ders programında yer alan 12. sınıf integral konusu müfredattan çıkarıldı. Eğitimciler, matematik dersinde yapılan seyreltmenin, diğer sayısal derslerin anlaşılmasını güç hale getireceğini belirterek itiraz etti.. 12. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin yeni taslağına göre; dersin konuları üç üniteyle sınırlandırıldı. 2018’de yayınlanan müfredatında ise sekiz ünite yer alıyordu. İnkılap dersinin 2018 ve 2024 müfredatlarında 72 saatlik ders süresi değişmezken, öğrenme çıktıları sayısı 33’ten 16’ya düşürüldü.
ÜNİVERSİTELERDE SADELEŞTİRMEYE AKADEMİ NE DİYECEK?
O dönemde konuya hem eğitimcilerden hem muhalefetten pek eleştiri gelirken, üniversitedeki sadeleştirmenin akademide nasıl karşılanacağı merak konusu oldu. Lansmanda konuşan Özvar, Türkiye gazetesinden Esma Altın'ın haberine göre, şu yeniliklere dikkat çekti:
YÖK BAŞKANI: "7 PİLOT İL SEÇİLDİ"
"Ön lisansı ve lisans düzeylerini kapsayacak şekilde iş yerinde uygulamalı eğitim modeli yaygınlaşacak. Staj uygulamalarını iş yeri temelli mesleki eğitime dönüştüreceğiz. Konya, Gaziantep, İstanbul, Bursa, Kocaeli, İzmir ve Ankara olmak üzere 7 ilde pilot uygulamalara başlıyoruz. Bu illerdeki üniversitelerimizin öğrenci kapasitesi, sektörlerin staj ve uygulamalı eğitim imkânları gibi verileri detaylı şekilde ortaya koyacak envanter çalışmasını tamamlamak üzereyiz.
"STAJ İMKÂNI GENİŞLETİLECEK"
Staj süresi başta olmak üzere öğrencilerimizin hak edişleri, iş yerlerimizin sorunlarını çözeceğimiz mevzuat çalışmaları yolda. Öğrencilerimizin iş hayatına daha donanımlı hazırlanabilmeleri için staj ve uygulama imkânlarını genişleteceğiz.
ŞAM’DA YENİ ÜNİVERSİTE
Suriye ile yürüttüğümüz ortak üniversite kurma anlaşmamız hayata geçmek üzere. Şam’da Türkiye-Suriye Dostluk Üniversitesi yakında hizmete girecek. Ayrıca Gazi Üniversitemiz Kazakistan’da akademik birim açacak.
3 YILDA MEZUNİYET
Önümüzdeki dönemde lisans programlarında ders programları sadeleştirilecek. Başarılı öğrencilerimizin 3 yılda mezun olabilmesi için yapacağımız çalışmalar hem Yükseköğretim Kurulu hem de Üniversitelerarası Kurulun temel gündem maddesi olmak durumunda.
YAZ OKULLARINA YENİ DÜZEN
Yaz okulu başlığı altında üniversitelerimizin öğrencilerimize açtığı kurslar yapılandırılmalı.
KREDİ SİSTEMİNE GÜNCELLEME
4 yıllık mezuniyet için 240 kredinin gerekli olduğu Avrupa Kredi Transfer Sistemi’ni de gözden geçireceğiz.
KONTENJANLARA İNCELEME
Vakıf üniversitelerimizin başta hukuk kontenjanları olmak üzere tüm kontenjanlarını devlet üniversitelerinde olduğu gibi değerlendireceğiz. Kontenjan politikalarındaki muhtemel indirimleri sadece belli alanlarda değil, ihtiyaç ve şartlara göre tüm programlar için gündeme alabiliriz.
ÇOKLU DOKTORA TALEBİ
Mezun ettiğimiz her 100 doktora mezununun 90’dan fazlası üniversitelerde iş buluyor. İkili doktora yerine gelin, çoklu doktora programı yapalım."
ÜNİVERSİTEYE GİRİŞ SİSTEMİ KAÇ KEZ DEĞİŞTİ?
ÜSS
1974-1980 yılları arasında ÜSS (Üniversitelerarası Seçme Sınavı) uygulandı. Tek aşamalı olan sınavda, Genel Yetenek, Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler ve Yabancı Dil olmak üzere toplamda 4 test vardı.
ÖSS VE ÖYS
1981-1998 yılları arasında ÖSS (Öğrenci Seçme Sınavı) ve ÖYS (Öğrenci Yerleştirme Sınavı) adlı çift sınav uygulandı. ÜSYM, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) ismiyle Yükseköğretim Kurulu'nun alt kuruluşu oldu. Üniversite sınavının adı da Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) olarak değiştirildi. Nisan ve Haziranda olmak üzere iki oturum olarak sınav yapıldı. Öğrencilerin not ortalaması olan Ortaöğretim Başarı Puanı (OBP) de puana eklendi.
ÖSS
1999-2010 yılları arasında ÖSS (Öğrenci Seçme Sınavı) uygulandı ve üniversite sınavı tekrar tek oturum haline getirildi. Sınavda Türkçe ve Matematik gibi ortak derslerin yanı sıra alanlara yönelik farklı dersler de yer aldı.
YKS VE LYS
2010-2019 yılları arasında YGS (Yükseköğretime Geçiş Sınavı) ve LYS (Lisans Yerleştirme Sınavı) şeklinde çift sınav uygulandı. İki aşamalı sınav sistemine göre YGS'de barajı geçenler LYS'ye katılmaya hak kazandı. İlk oturumda Türkçe ve Matematik gibi temel dersler, ikincisinde ise alanlara yönelik dersler yer aldı.
YKS
2020 yılında YKS (Yükseköğretim Kurumları Sınavı) sistemine geçildi. Bu kez üç farklı sınav haline gelen sistemde TYT (Temel Yeterlilik Sınavı), AYT (Alan Yeterlilik Sınavı) ve YDT (Yabancı Dil Testi) yer aldı. TYT'den barajı geçenlerin AYT ya da YDT'ye girme hakkı kazandığı ve AYT'de 180 puan istenilen sistemde de revizyona gidildi. Sınav sistemi günümüzde de devam etse de baraj puanı kaldırıldı.
















































