• BIST 9693.46
  • Altın 2496.161
  • Dolar 32.4971
  • Euro 34.5977
  • İstanbul 14 °C
  • Ankara 13 °C
  • İzmir 16 °C

Ankara - İstanbul YHT'nin açılış tarihi belli oldu

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Ankara-İstanbul YHT projesini 2013 yılında hizmete açacaklarını söyledi.

Türkiye'nin en büyük Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattı olan Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Hattı'nın, Eskişehir-İstanbul kesiminin inşasında son aşamaya gelindi.

Eskişehir-İstanbul 2. etabının Köseköy-Gebze kesiminin temeli, Kocaeli’nin Kartepe ilçesindeki Köseköy Tren İstasyonu’nda Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Avrupa Birliği Bakanı Egemen Bağış ve Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün’ün katılımıyla atıldı. Törende ayrıca, Karabük-Zonguldak demiryolu hattı rehabilitasyon projesi ikili anlaşması da imzalandı.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Köseköy-Gebze Projesi'nin, toplam Ankara-İstanbul Projesi içerisinde büyük bir bölüm olmadığını, sadece 56 kilometresini kapsadığını söyledi. Yıldırım, projenin 470 km'lik kısmının birçok bölümünün zaten yapıldığını ya da yapıldığını söyledi. Burada neden ayrı bir tören yapma ihtiyacı duyduklarını paylaşmak istediklerini ifade eden Bakan Yıldırım, şöyle devam etti:

“Burada örnek bir çalışma yaptık. AB ile Türkiye arasında tam üyelik öncesinde anlamlı bir işbirliğini gerçekleştiriyoruz. Bugüne kadar katılım öncesi, AB'nin tek bir projede mali destek yaptığı ilk proje, en büyük mali destek projesi olması dolayısıyla bu projeye ayrı önem veriyoruz. Çünkü bu tren yollarının gelişmesi sadece Türkiye’nin değil sadece Kafkaslar’ın, sadece Orta Asya’nın değil Avrupa’nın da bağlantılarının güçlenmesi anlamına geliyor. Avrupa’dan Balkanlar'a, oradan Anadolu'ya. Avrupa-Asya entegrasyonu daha da güçlenecek. Bu anlamda, Türkiye'nin geçiş olması ön plana çıkacak. Bir anlamda, AB-Türkiye arasında birleşme gerçekleşmeden önce demiryolları ve yollarıyla biz bu birleşmeyi hazır hale getiriyoruz. Bu, Türkiye ile AB arasında, gerçek anlamda somut anlamda işbirbirliğinin en gözüken, en kalıcı eseridir. O bakımdan buna ayrı önem veriyoruz.”

Bakan Yıldırım, son 9 yıldır demiryollarına yapılan yatırımı herkesin bildiğini belirtti. 50 yılda çivi çakılmayan Türkiye’nin demiryollarına bakıldığına, her yıl başına 135 km yol yaptıklarına işaret eden Yıldırım, bunun Cumhuriyet tarihinin bir rekoru olduğunu vurguladı. Demiryollarının, bağımsızlığın, istikbalin sembolü olduklarını ifade eden Yıldırım, Başbakan'ın, 'demiryolları tekrar ayağa kalacak, bu ülkenin yükünü taşıyacak, bunun için hiç bir fedakarlıktan kaçınılmayacak' dediğini kaydetti. Sadece demiryollarının altyapısını yapmanın yetmeyeceğini, 'peki ne yapmak lazım?' diye soran Yıldırım, aynı zamanda demiryolunun yerli sanayisini de kurmak gerektiğini bildirdi. Bunun için çalışmalar yaptıklarını belirten Bakan Yıldırım, konuşmasını şöyle tamamladı:

"Demiryolları ve karayolları, bir çok alanda AB'ye yeni giren son grup ülkelerden bugün daha ileri hale gelmiştir. Bölünmüş hızlı yolları, altyapısıyla Türkiye, artık AB'ye girmeye çoktan hazır hale gelmiştir. İster AB olsun ister olmasın insanımızın mutluluğu için ülkemizin geleceği için biz bu yatırımlara hız kesmeden devam edeceğiz. Şunu herkes bilmeli ki Türkiye, AB'ye yük olan değil, AB yükünü paylaşacak bir ülkedir. Türkiye’nin tarihi de bunun örnekleriyle doludur. Dostlarımız hiç endişe etmesin, Türkiye her zaman paylaşmayı, dayanışmayı şiar edinmiş, bu yolla da bölgesinde daima istikrar unsuru olmayı başarmış bir ülkedir. Bugün son 9 yılda 15 bin 300 km bölünmüş yoluyla ülkeyi batıdan doğuyu, kuzeden güneye yollarla donatmış, yolları bölmüş, hayatları, ülkeyi birleştirmiş bir altyapıdan bahsediyoruz.”

BAĞIŞ: RÜYA PROJELERİ GERÇEKLEŞTİRMEYİ ALIŞKANLIK HALİNE GETİRDİK

AB Bakanı Eğemen Bağış da 122 yıl önce 1890 yılında inşa edilen Köseköy-Gebze hattını, Yüksek Hızlı Tren işletmeciliğine uygun hale getirmek için temel atıldığını, böylece ecdadın emanetine de sahip çıktıklarını söyledi. Rüya projeleri gerçekleştirmeyi artık alışkanlık haline getirdiklerini ifade eden Bakan Bağış, şöyle devam etti:

“İnşallah bir başka rüya proje Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Treni'ni de 2013’te bitirip Türkiye’nin başkenti ile medeniyetlerinin başkentini bir araya getireceğiz. Bunun son aşamasını oluşturan Köseköy-Gebze hattı için ülkemiz demiryollarında ilk kez Avrupa Birliği fonlarının kullanılması, İPA fonlarından bu projeye yaklaşık 125 milyon Avro tutarında fon sağlanması da tarihi bir başarı örneği olarak Türkiye’nin hanesine yazılmış durumda. Bugün aynı zamanda burada yine ulaştırma operasyonel programının birincil önceliğinde olan Irmak-Karabük-Zonguldak hattının rehabilitasyonu ile sinyalizasyon ve telekomünikasyon sistemlerinin kurulumu projesi imza törenini de gerçekleştireceğiz. Avrupa Birliği ile Türkiye’nin ortaklaşa finanse ettiği Türkiye’deki en büyük proje olma özelliği de taşıyan Irmak-Karabük-Zonguldak projesi, yaklaşık 227 milyon Avro’ya mal olacak. Bu projenin hayata geçmesiyle toplam 415 km uzunluğundaki hattın rayları tamamen yenilenecek, taşıma kapasitesi ve işletme hızı artırılacaktır.”

Bu projenin, Türkiye'nin artık Doğu’daki üretim merkezleri ile AB arasında önemli bir geçiş koridoru olduğunu gösterdiğini kaydeden Bağış, “Marmaray Projesi’nin tamamlanmasıyla kesintisiz Avrupa-Asya demiryolu bağlantısının sağlanacak olması ve önceden kurulmuş olan serbest ticaret bölgelerinin varlığı Türkiye’ye çok farklı bir zenginlik kazandırıyor. Türkiye’nin AB katılım süreci ve trans-Avrupa ulaştırma ağları (TEN) ile entegrasyonu, ülkemizin bu avantajlardan faydalanması için çok önemli bir fırsattır.” diye ifade etti.

PROJE 3 HATTAN OLUŞACAK
 
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, Ankara-İstanbul arasındaki YHT projesinin 2 hat olarak planlandığını belirterek, projenin 3 hata çıkarılarak, 1 hattın yük taşımacılığı yapılmasını istedi.

Bakan Ergün ise çok önemli bir projenin, çok önemli aşamasını gerçekleştirdiklerini, bu kapsamda Kösekey-Gebze hattının temelinin atıldığını söyledi. Ergün, Türkiye’de çok önemli projeler yürüdüğünü dile getirdi. Ergün, “Bu tren hattı, İstanbul ile Anadolu’yu birbirine bağlıyor.” dedi.

  TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattının tamamlanmasıyla, iki şehir arasında günde 50 bin yolcu taşımayı hedeflediklerini açıkladı. Karaman, bilet fiyatlarının ise uçak fiyatlarına göre düşük olacağını bildirdi.

Ankara-İstanbul YHT Hattının Köseköy-Gebze kesiminin temel atma töreni için, Karaman ve gazeteciler Ankara'dan Piri Reis Test treni ile Eskişehir'e, buradan da özel bir trenle Köseköy'e geldi. Trende gazetecilere açıklamalar yapan ve soruları cevaplayan Karaman, hatla ilgili bilgiler verdi.

-''30 kilometre tünel açıldı''-

Toplam 523 kilometrelik Ankara-İstanbul Hızlı Tren hattının 276 kilometrelik Ankara-Eskişehir bölümünün 2009 yılında hizmete açıldığını hatırlatan Karaman, Eskişehir İstanbul etabının, 30 kilometrelik Eskişehir-İnönü kesiminin yapımının tamamlandığını ve deneme seferlerine başlanacağını açıkladı.

148 kilometrelik İnönü-Köseköy kesiminin inşaatının devam ettiğini belirten Karaman, bu kesimin inşaatının çok zor şartlarda yapıldığını belirterek şu bilgileri verdi:

''Bu bölgede karayolu ve demiryolu dar bir bölgeden birlikte geçmek zorunda. Onun için inşaatta zaman zaman zorluklar yaşıyoruz. Bu hatta, demiryolcuların 'köstebek' dedikleri, dünyanın en modern TBM (tünel delme makinesi)var. Bu makine dünyanın en büyük 5'inci makinesi. Günde 20 metre tünel açabiliyor. Bu bölümde 6 kilometre olan tünellerimiz var. Bolu tüneli 3 kilometreydi. Bu bölümde toplam 50 kilometrelik bölümü tünelden oluşuyor ve 30 kilometrelik tünelin inşaatı tamamlandı. Toplam 13 kilometre de viyadük bulunuyor.''

-Ankara İstanbul arasında günde 50 bin yolcu-

Ankara-İstanbul YHT Projesi'nin 56 kilometrelik Köseköy-Gebze bölümünün temelinin atılacağına işaret eden Karaman, bu bölümün açılmasıyla hattın Marmaray'a bağlanacağını ve Ankara-İstanbul YHT Hattı'nın tamamlanacağını ifade etti.

Karaman, Ankara-İstanbul arasındaki yolcu potansiyelinin günlük 75 bin olduğunu ve hattın hizmete girmesiyle günlük ortalama 50 bin yolcu taşımayı hedeflediklerini açıkladı.

-AB'ye Türkiye'den önce girdik-

Marmaray'da deniz altındaki tünellerin bittiğini rayların döşenmeye başladığını belirten Karaman, temeli atılacak 56 kilometrelik Köseköy-Gebze hattının finansmanın yüzde 85'lik bölümünün AB fonlarından hibe olarak karşılandığına dikkati çekti. Bundan sonraki hatlarda hibelerden yararlanacaklarını dile getiren Karaman, ''Biz Türkiye'den önce AB'ye girdik ve hibeyi aldık'' dedi.

-Hedef AB'den 6 yılda 600 milyon avro hibe almak-

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka da, üyelik öncesi fondan hibe almayı istediklerini bildirdi. AB fonlarından gelecek 6 yılda toplamda 600 milyon avro hibe almayı hedeflediklerini kaydeden Aka, demiryollarının çevre dostu olduğu için ''yeşil proje'' olarak nitelendirildiğini ve AB tarafından desteklendiğini ifade etti.

-''Kuşlar alışsın diye 6 ay bekledik''

Gazetecilerin sorularını da cevaplayan Karaman, YHT hat inşaatlarında en çok hangi sorunları yaşadıklarının sorulması üzerine, en önemli sorunun uygun olmayan zemin ve istimlak ihtilafları olduğunu açıkladı.

''Ankara-İstanbul hattı 2013 yılında tamamlanacak mı? Gecikme olabilir mi?'' şeklindeki bir soru üzerine Karaman, öngörülemeyen sorunların ortaya çıkabildiğini, ancak sorunların deneme seferlerine başlanmasıyla netleşebildiğine işaret etti. Ankara-Eskişehir hattını 6 aylık deneme sonrasında açmayı düşündüklerini, ancak deneme seferlerinde kuş ölümlerinin yaşanması nedeniyle hiç tahmin edemedikleri sorunla karşılaştıklarını ifade eden Karaman, yaşanan sorunu şöyle anlattı:

''Biz deneme seferlerine başladığımızda önümüze bir kuş problemi çıkacağını bilmiyorduk. Biz deneme seferlerine başlayınca kuşlar gelip trene çarpmaya başladı. Çözüm aradık ancak bulamadık. Dünya Demiryolları Birliğine sorduk. Onlardan bize gelen cevapta çözümün olmadığını zamanla kuşların trenlere alışacağını ifade ettiler. Biz de onlar alışana kadar hızı yavaşlattık ve sonra artırmaya başladık. Sadece bu 6 ay sürdü. Şimdi alıştılar ve böyle bir sorun yaşamıyoruz.''

-Bilet fiyatları uçaktan düşük olacak-

Ankara-İstanbul hattının hizmete girmesiyle bilet fiyatlarının ne kadar olacağının sorulması üzerine Karaman, bilet fiyatlarını henüz belirlemediklerini, ancak uçak biletlerinden düşük olacağını söyledi. Avrupa'daki fiyatların yüksek olduğunu anımsatan Karaman, Türkiye'de bilet fiyatlarının Avrupa'dan düşük olacağını ve özellikle çok kullanan öğrenciler için indirim uygulanacağını bildirdi.

-''Güvenlik hızdan önemli''-

YHT'nin hızının düşük olduğu yönündeki eleştirilerin hatırlatılması üzerine Karaman, önemli olanın hız değil, güvenlik olduğunu ifade etti. Karaman, ''Dünyada hızlı tren işletmeciliği 250 ile 350 kilometre arasında yapılıyor. 350 kilometre işletmecilik yapılan kesimler de çok az. 450-500 kilometre hızlardan bahsediliyor. Böyle bir işletmecilik yok. Biz arazi şartlarını da dikkate alarak 250 kilometre hız yapan trenler aldık. Yeni trenlerin alınmasıyla Ankara-Konya arsında 350 kilometre hıza çıkabileceğiz'' diye konuştu. 

Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İstanbul Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim