• BIST 106.843
  • Altın 142,669
  • Dolar 3,5367
  • Euro 4,1209
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 16 °C
  • İzmir 28 °C

Yaz-çiz-oyna erken bunama

Sadece bulmaca, sudoku çözmek yetmiyor. Çocukluktan itibaren kitap okumak, yazı yazmak, insanlarla ilişkileri güçlü bağlarla korumak, hobiler edinmek hafıza kaybını önlüyor, bunamayı erteliyor.
Günlük hayatta birçoğumuzun ‘bunama’ olarak bildiği demans özellikle ileri yaştaki yetişkinlerin en korktukları hastalıklardan biridir. 
Kadıköy Şifa Ataşehir Hastanesi Uzman Klinik Psikoloğu Merve Büyükkucak “Araştırmalar, ileri yaşlarda sıklıkla zihinsel aktivitelere ağırlık verenlerin ortalama düzeyde ağırlık verenlere oranla yüzde 33 daha az zihinsel bir kötüye gidiş yaşadığını ortaya koyuyor” dedi. Büyükkucak, zihni korumak için şunları önerdi: 
 
ZİHNİ KORUYUCU AKTİVİTELER 
 
- Sürdürülebilir bir hobi edinmek, yeni şeyler öğrenmek ve bunları yaparken sosyal ilişkilerin sağladığı uyarılma halini de yaşamak zihni korumaya yardımcı oluyor. 
- Özellikle çocukluktan itibaren kitap okumak, günlük tutmak, yazmak ileri yaşlarda bunama işaretlerini önleyebiliyor ya da geciktirebiliyor. 
 
BULMACA FAYDALI
 
- Yine bulmaca çözme, strateji oyunları gibi zihni aktif tutacak ve dolayısıyla güçlü kılacak aktivitelere yönelmek de unutkanlığı erteliyor. Ancak sadece bulmaca ya da sudoku gibi aktiviteler değil, içinde kendine göre zorlamaların olduğu odaklanma gerektiren gerçek dünyaya dair aktivitelere de yer verilmeli. 
 
DAHA SİNİRLİ YA DA ÇOK SAKİN OLABİLİR
 
Bunama yaşayan kişide sadece hafıza problemleri görülmez. Bu kişiler yemek yeme hatta giyinme gibi günlük aktivilerini planlama ve yerine getirmede sıkıntı yaşar. Problem çözme, duygu kontrolü ya da eskisinden daha sinirli ya da çok daha sakin olma gibi kişilik özelliklerinde çeşitli değişimler de görülür.  
 
GÖNÜLLÜ İŞLERDE ÇALIŞIN
 
-  Çalışma temposunun emeklilik vb. sebeplerle azaldığı bir dönemde gönüllü işlerde çalışmak ya da bir amaca yönelik bir dernek ya da kulüpte faaliyet göstermenin de kişiyi zihinsel anlamda aktif tutacağını söylemek mümkün.
 
- Aktif bir sosyal yaşam kişinin duygusal sağlığını korumasına yardımcı olduğu kadar hayatta karşılaşabileceği olası streslerle başa çıkmasına da destek olacaktır. 
 
- Fiziksel egzersizin de beyin ve duygusal sağlık üzerindeki tartışılmaz etkileri göz önünde bulundurulduğunda beyin sağlığı ve daha sağlıklı bir yaşlılık dönemi zihinsel, duygusal ve bedensel sağlığı korumak ve geliştirmekten geçmektedir. 
 
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İstanbul Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim