• BIST 9645.02
  • Altın 2429.254
  • Dolar 32.552
  • Euro 34.8813
  • İstanbul 20 °C
  • Ankara 23 °C
  • İzmir 26 °C

Üreticiden tüketiciye makas açıldı!

Üreticiden tüketiciye makas açıldı!
TZOB Genel Başkanı Bayraktar "Ramazanda gıda fiyatlarında mevsimsel olarak arzda meydana gelen daralmadan kaynaklı artışların dışında, ciddi fiyat hareketleri yaşanmadı.

Market fiyatları incelendiğinde 6 üründe değişim görülmezken, 14 üründe azalma, 15 üründe ise artış oldu. Üretici ve market fiyatları arasındaki fark en fazla yüzde 515 ile maydanozda görüldü" dedi.

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Ramazanda gıda fiyatlarında ciddi artışlar yaşanmadığını bildirdi.

Bayraktar, TZOB Genel Merkezi'nde düzenlediği basın toplantısında, gıda tüketiminin arttığı ramazanda fiyatlardaki değişimleri incelediklerini belirterek, bu ay içerisinde halkın talep artışını fırsatçılığa dönüştürmeden, sağduyulu hareket eden tüm taraflara teşekkür etti.

Arz ve talepte meydana gelen değişimlerin zaman zaman ürün fiyatlarını doğrudan etkilediğini dile getiren Bayraktar, "Geçen yıl, doğal afetler nedeniyle kayısı, elma, fındık, ceviz ve Antep fıstığında büyük rekolte düşüşleri gerçekleşti. Bu durum, ürün fiyatlarını yukarı çekti. Bu yıl da nisanda don meydana geldi ve kayısı, elma, ceviz bundan olumsuz etkilendi" diye konuştu.

Ramazanda gıda fiyatlarında mevsimsel olarak arzda meydana gelen daralmadan kaynaklı artışların dışında, ciddi fiyat hareketleri yaşanmadığına dikkati çeken Bayraktar, kırmızı mercimek, kuru fasulye, nohut gibi ürünlerin market fiyatlarında artış olmamasının vatandaş açısından sevindirici olduğunu söyledi.

"Markette 15 ürünün fiyatı arttı"

Ramazanda market fiyatlarındaki değişime ilişkin bilgi veren Bayraktar, bu dönemde 6 ürünün fiyatının değişmediğini, 14 ürünün fiyatının azaldığını, 15'inde ise fiyat artışı görüldüğünü kaydetti. Bayraktar, markette en fazla fiyat artışının yüzde 46,29 ile sivri biberde kaydedildiğini belirtti.

Üretici fiyatlarında ramazan boyunca 9 üründe fiyat değişimi görülmediğine, 9'unun fiyatında azalma yaşandığına, 13'ünde ise fiyat artışı meydana geldiğine işaret eden Bayraktar, üretici fiyatlarında en fazla artışının yüzde 38,82 ile kuru soğanda görüldüğünü açıkladı.

Bayraktar, "Ramazan sonu itibarıyla fiyatı en fazla artan ürün üreticide kuru soğan, markette sivri biber oldu. Fiyatı en fazla düşen ürün ise üreticide havuç, markette karpuzdu" dedi.

Fiyatı artan kuru soğan, kabak, sivri biber, patlıcan, salatalık ve yeşil fasulyede hasat edilen ürün miktarındaki azalmaya bağlı arzdaki daralma nedeniyle fiyat artışı görüldüğünü dile getiren Bayraktar, kuru soğanda özellikle Çukurova bölgesinde hasadın sonuna gelinmesinin fiyatları yükselttiğini vurguladı. Bayraktar, kuru üzümde ise don nedeniyle önümüzdeki sezon rekoltede düşüş beklentisinin fiyatları artırdığını söyledi.

Kiraz fiyatındaki azalmayı dolu ve aşırı yağışlarla, kalite kayıpları ile açıklayan Bayraktar, karpuzda ise talepte meydana gelen daralmaya dikkati çekti.

Ramazanda et tüketiminin arttığını, bu durumun da fiyatlarda yukarı yönlü bir baskıyı beraberinde getirdiğini aktaran Bayraktar, "Üretim desteklenir, et ve süt piyasasında istikrar sağlanırsa, et ithalatı söylemleriyle de üreticilerimiz tedirgin edilmezse kırmızı ette bir sorunumuz olmaz" diye konuştu.

"Üreticiden tüketiciye en fazla fark maydanozda"

Üretici ve market fiyatları arasındaki en fazla farkın yüzde 515 ile maydanozda görüldüğü belirten Bayraktar, kuru incirde yüzde 470, salatalıkta yüzde 377, sivri biberde ise yüzde 277 fiyat farkı yaşandığını vurguladı.

Bayraktar, üreticide 16 kuruş olan maydanozun markette 98 kuruşa, 5 lira 50 kuruş olan kuru incirin markette 31 lira 40 kuruşa, 34 kuruş olan salatalığın 1 lira 64 kuruşa, 62 kuruş olan sivri biberin 2 lira 33 kuruşa, 23 kuruş olan karpuzun 82 kuruşa satıldığını bildirdi.

Tarım sektöründeki örgütlenmenin önemine işaret eden Bayraktar, "Tarladan markete kadar olan zincirin kısalması, fiyatların çiftçi lehine oluşması, tüketicinin de uygun fiyata ürün alması için ekonomik örgütlenme gerekiyor. Üreticiler üretim ve pazarlamada ortak hareket etmeli" dedi.

 

Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İstanbul Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim