• BIST 8992.5
  • Altın 2299.076
  • Dolar 32.3237
  • Euro 35.0632
  • İstanbul 22 °C
  • Ankara 18 °C
  • İzmir 23 °C

Türkiye'de kişi başı makarna tüketimi

Kişi başına yıllık makarna tüketimi İtalya'da 26, Venezuella'da 12,3, Tunus'da 11,9, Yunanistan'da 10,5, İsviçre'de 9,3, İsveç'de 9,0 ve ABD'de 8,8 kilogram civarında olmasına karşın Türkiye'de ise...
Makarna Bulgur Bakliyat ve Bitkisel Yağlar Tanıtım Grubu (MBTG) Başkanı Ahmet Tiryakioğlu, Türkiye'nin makarna üretiminde önemli bir oyuncu olmasına rağmen tüketimde geri kaldığını belirterek, "Kişi başına yıllık makarna tüketimi İtalya'da 26, Venezüella'da 12,3, Tunus'da 11,9, Yunanistan'da 10,5, İsviçre'de 9,3, İsveç'de 9,0 ve ABD'de 8,8 kilogram civarındadır. Maalesef Türkiye dünyada önemli bir üretici olmasına rağmen, ülkemizde kişi başına düşen makarna miktarı 6 kilo civarındadır" dedi.
 
MBTG'den yapılan açıklamaya göre, dünyada makarna üretimi 14 milyon tona ulaşırken, İtalya'dan sonra en fazla makarna üretimi yapan ülkeler 2013'ün 9 ayında sırasıyla ABD, Brezilya, Rusya ve Türkiye oldu.
 
Tiryakioğlu, makarna ürünleri ihracatında kısa süreli dalgalanmalara rağmen uzun dönemde önemli artışlar görüldüğünü aktararak, 2009 yılında yaşanan küresel kriz neticesinde değer bazında düşüşe geçen ihracatın, 2010 yılında krizin etkilerinin azalması sonucu toplam 297 bin ton ve 186 milyon dolar düzeyinde gerçekleşerek bir önceki yıla göre miktar bazında yüzde 39,3, değer bazında da yüzde 24,4 oranında bir artış gösterdiğini kaydetti.
 
Geçen yıl 506,196 ton makarna ihracatı karşılığında 358 milyon 287 bin dolar gelir elde edildiğini belirten Tiryakioğlu, "2013 yılında da makarna üretimi ve ihracatında bu artışın devam edeceği tahmin edilmektedir. Türkiye'nin 2012 yılı verilerine göre en fazla ihracat yaptığı ülkeler Angola (48.437.000 $), Benin (2.044.000$), Irak (22.263 000$), Togo (20.580.000$), Japonya (20.351.000$), Nijer (16.628.000$) ve Birleşik Arap Emirlikleri (12.258.000$) oldu" dedi.
 
Tiryakioğlu, Türkiye'nin, bazı kotalar nedeniyle ihracatta pazar kaybettiğini belirterek, "Yurt dışı pazarlarda ABD önemli bir üretici olmasına rağmen aynı zamanda önemli bir ithalatçı ülkedir. Almanya, Fransa gibi AB ülkeleri de dünyada önde gelen ithalatçı ülkelerdir. Ancak, ABD ve AB ülkelerindeki kotalardan dolayı Türkiye'nin bu ülkelere ihracatı önlenmektedir. Bu konuda önemli girişimler olmasına rağmen bu sorun maalesef çözümlenememiştir" ifadelerini kullandı.
 
Makarnanın tüm dünyada tercih edilen bir besin maddesi haline geldiğini aktaran Tiryakioğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:
 
"Dünyada makarna ürünlerine olan genel talep, dünya nüfusu ve kişi başına milli gelirlerin artmasıyla birlikte batı tarzı yemek alışkanlıklarına ilgi, bu ürünlerin lezzeti, ucuzluğu, besleyici olması, kolay hazırlanması, uzun süre muhafaza edilebilmesi gibi özelliklerinden dolayı istikrarlı bir artış göstermektedir. Makarna ürünlerinin üretiminin temel hammaddesi olan durum buğdayına bağımlılığı ve makarnalık sert buğday türünün dünyanın belirli bölgelerinde yetişiyor olması da üretici ve ihracatçı olan Türkiye'nin makarna pazarında önemli bir aktör olmasını sağlamaktadır. Makarnanın talep edildiği ancak üretimin yurt içi talebi karşılamaya yetmediği veya hiç üretimin yapılmadığı ülkeleri net ithalatçı konumuna sokmaktadır. Ülkeler bazı zamanlarda kendi iç pazarlarında ürün çeşitliliğini sağlamak amacıyla da ithalat yapabiliyor. Özellikle 'Makarna Bulgur Bakliyat ve Bitkisel yağ Tanıtım Grubu' olarak makarna ihracat potansiyeli yükseltmek için son bir yıl içerinde Uzak Doğu, Rusya ve Ortadoğu pazarlarında önemli çalışmalar yapıldı. Bu çalışmaların da meyvelerini almaya başladık. Kişi başına yıllık makarna tüketimine bakıldığında İtalya'da 26, Venezuella'da 12,3, Tunus'da 11,9, Yunanistan'da 10,5, İsviçre'de 9,3, İsveç'de 9,0 ve ABD'de 8,8 kilogram civarındadır. Maalesef Türkiye dünyada önemli bir üretici olmasına rağmen, ülkemizde kişi başına düşen makarna miktarı 5,5-6,5 kg civarındadır"
 
Tiryakioğlu, Türkiye'de makarna tüketiminin istenen seviyeye gelmediğini belirerek, "Üretimde çeşitliliğin yeni başlamış olması, makarnanın besleyici değerinin anlatılmamış olması, makarna pişirilmesi konusunda halkın yeterince bilgi sahibi olamaması ve sos kalitesinin Türk mutfağında yerleşik olmaması gibi nedenler tüketimin istediğimiz seviyeye gelmemesinde etkili oluyor" bilgisini verdi.
 
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İstanbul Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim