• BIST 9524.59
  • Altın 2492.323
  • Dolar 32.5526
  • Euro 34.6859
  • İstanbul 13 °C
  • Ankara 14 °C
  • İzmir 16 °C

Şirketlerin Çoğu Performans Yönetimi Sürecini Kullanmıyor

Şirketlerin Çoğu Performans Yönetimi Sürecini Kullanmıyor
Willis Towers Watson'ın "Performans Yönetimi Araştırması" sonuçlarında Türkiye'nin de dahil olduğu bölgede Avrupa dışındaki ülkelerdeki şirketlerin...

Willis Towers Watson'ın "Performans Yönetimi Araştırması" sonuçlarında Türkiye'nin de dahil olduğu bölgede Avrupa dışındaki ülkelerdeki şirketlerin yalnızca yüzde 36'sı etkili bir performans yönetimi sürecine sahip olduğu ortaya kondu.

EMEA bölgesinde önde gelen 400'e yakın kurumsal firmayı inceleyen Willis Towers Watson, " Performans Yönetimi Araştırması'nı açıkladı. Buna göre, çoğu şirketin performans yönetimi anlamında halen geleneksel yöntemleri kullanmaya devam ettiği ortaya kondu. Araştırma sonuçlarına göre, Avrupa dışındaki ülkeler ve Türkiye'nin de dahil olduğu bölgede şirketlerin yalnızca yüzde 36'sı etkili bir performans yönetimi sürecine sahip. Ayrıca yöneticiler ve çalışanların üçte biri performans yönetim süreçlerinden memnun değil. Araştırmaya katılan firmaların büyük çoğunluğu bireysel performans hedefleri ile stratejik iş süreci önceliklerini paralel götürmek için birincil metotları olarak performans yönetimini gösteriyorlar. Buna rağmen şirketlerin yüzde 39'u yönetici kademesindeki çalışanların bunun değerini tam olarak kavrayamadıklarını ve yüzde 47'si de yöneticilerin bunu gerçekleştirmek için zamanlarının olmadığını belirtiyor.

Araştırmaya göre, şirketlerin yüzde 49'u performans yönetimine çok az zaman ayırırken, yüzde 83'ü her bir çalışanına yılda altı saatten ve yüzde 59'u dört saatten daha az vakit ayırıyor. Çalışanlar ve yöneticileri arasında daha sık temas noktaları oluşturmak isteyen şirketlerin oranı ise yüzde 44. Şirketler performans yönetimine ayrılan zamanın yüzde 32'sinin form doldurmaya gittiğini, performansa ilişkin görüşmelere ise yeterli zaman ayrılmadığını ifade ediyorlar. Şirketlerin yüzde 72'si çalışanlarla görüşmelere yeterli zaman bulunamadığını dile getirirken, yüzde 69'u performans geri bildirimi almak ve yüzde 58'i de hedefleri belirlemek için yapılan görüşmelere yeterli vakit ayrılmadığını belirtiyor.

"TÜRKİYE'DE KURUMSAL ŞİRKETLERİN ÇOĞU PERFORMANS YÖNETİMİ SÜREÇLERİNİ UYGULUYOR"

Willis Towers Watson Ödül ve Yetenek Yönetimi Kıdemli Danışmanı Fulya Karakurum, "Türkiye'deki kurumsal şirketlerin neredeyse tamamı performans yönetimi süreçlerini uyguluyor. Özellikle hızlı tüketim, bilişim ve teknoloji gibi satış süreçlerinin çok yoğun olduğu sektörler performans yönetimi konusunu çok ciddiye alıyor. Bu doğrultuda aktarabileceğimiz önemli bir bilgi ise şu şekilde: Türkiye'de çalışanların yüzde 47'si bireysel performansın ölçümünde kullanılan uygun hedeflerin çalışanlar ile birlikte belirlendiğini düşünüyor. Bu oran işverenler için yüzde 61. Aynı oranlar dünyada çalışanlar için yüzde 50, işverenler için ise yüzde 54. Dünyadaki en iyi uygulamaları ortaya koyan ve çalışan değer önermesinde gelişmiş şirketler açısından bakıldığında ise bu oranlar çalışanlar için yüzde 84 ve işverenler için yüzde 72 olarak karşımıza çıkıyor."

Karakurum, Türkiye'deki şirketlerin performans yönetiminin etkinliğine önem verdiğine dikkat çekerek "Türkiye'de hedeflerin yanı sıra yetkinlikler de performans yönetiminin ve ölçümünün bir parçası. Performans yönetiminde yetkinliklerin kullanım oranı yüzde 70. Dünyada bu oranın yüzde 55 olduğunu, çalışan değer önermesinde gelişmiş şirketlerde ise yüzde 86 olduğunu belirtmek gerekir. Öte yandan Türkiye'deki şirketlerin yüzde 73'ü performans yönetimi süreçlerinin etkinliğini ölçümlüyor. Bu oran globaldeki tüm şirketlerde yüzde 58, çalışan değer önermesinde gelişmiş şirketlerde ise yüzde 75 seviyesinde bulunuyor" dedi.

Araştırma, dünyada performans yönetimini başarıyla uygulayan şirketlerin bu konudaki odağının yetenek gelişimine kaydığını ortaya koyuyor. Dolayısıyla şirketler "prosedürlerle kalıplanmış" rutinlerden ziyade, yöneticilerin çalışanlarının hem performansını hem de potansiyelini gerçekten geliştirebilecekleri uygulama ve mekanizmaları hayata geçirmeye başlıyorlar. Y ve Z jenerasyonunun beklentileri ve işe yaklaşımları da bu uygulamaları yönlendirerek daha yenilikçi hale getirilmelerinde rol oynuyor.

Güncel uygulamalarda temelde ortaya çıkan unsurlar ise şu şekilde sıralanıyor:

Çalışandan beklentilerin net olarak belirlenmesi ve ifade edilmesi.

Sık ve yerinde geri bildirim verilmesi (Üstelik bu geri bildirimin kaynağı her zaman kişinin yöneticisi olmayabiliyor.)

Verilen geri bildirimin odağının değerlendirme değil, geliştirme olması.

Geri bildirim ortamının daha çekici ve canlı bir şekilde yapılandırılması.

Karakurum, performans yönetimi denildiğinde kariyer yönetiminin de asla unutulmaması gereken bir süreç olduğunu hatırlatarak "Performans yönetimi süreçlerinde, yetenek yönetiminin doğal bir uzantısı olarak kariyer yönetimi karşımıza çıkıyor. Bu anlamda kariyer yönetimi süreci içinde Türkiye'deki şirketlerin yüzde 42'si kariyer gelişim görüşmelerine yer veriyor. Bu oran globalde yüzde 33, çalışan değer önermesinde gelişmiş şirketlerde ise yüzde 53. Türkiye'deki şirketlerin yüzde 28'inde çalışanlara olası kariyer fırsatları aktarılırken, bu oranın globalde yüzde 26, çalışan değer önermesinde gelişmiş şirketlerde ise yüzde 45 seviyesinde olduğunu görüyoruz" dedi.

Willis Towers Watson olarak performans yönetiminde benimsedikleri yeni yaklaşımı "dönüştürücü performans yönetimi" olarak adlandırdıklarını belirten Karakurum, yüksek performans elde etmek için şirketlerin çalışan hedeflerini kurgularken şu noktalara dikkat etmelerini önerdi:

Daha az sayıda ve önemli hedeflere odaklanın.

Karşılıklı destek sağlayan hedefler oluşturmak için bireysel ve kurumsal faydayı birlikte ele alın.

Yeteneklerin geliştirilmesi ve bilginin kazanılmasını üstün kılın.

Uygulanabilir artışlar belirleyin ve bunları sıklıkla gözden geçirin.

Çalışanın kontrolünde olan etkenleri dikkate alarak hareket edin.

Araştırma sonuçlarına göre geleneksel performans yönetimi yaklaşımları şirketlerin büyük çoğunluğunda halen hakim durumda. Şirketler yılda bir veya iki kere performans değerlendirmesi yapıyorlar ve genellikle yalnızca bir tek performans skoru veya derecelendirmesine bağlı kalıyorlar. Şirketlerin yüzde 5'i performans değerlendirme süreçlerini tamamen ortadan kaldırmış durumdalar veya kaldırmayı planlıyorlar. Araştırmaya katılan şirketlerin yüzde 23'ü performans derecelendirmesini veya skorlarını kullanmaktan vazgeçeceğini söylese de, bunu yapmak için adım atan şirketlerin oranı yalnızca yüzde 6'da kalıyor.

Sonuçları değerlendiren Willis Towers Watson EMEA Yetenek Yönetimi ve Organizasyon Uyumluluğu Uygulama Grup Direktörü Angel Hoover, "Araştırma, performans yönetimi algısı ve etkinliği için şirketlerin aşması gereken çok yol olduğunu gösteriyor. Bu sonuçlar çoğu kişiyi şaşırtmayacaktır. Performans yönetim sürecinin işletme performansına etkilerini göz önüne aldığımızda acil bir çözümün gerektiği aşikar" dedi.

Kaynak: Haber Kaynağı
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İstanbul Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim