OMÜ’den bilim dünyasına büyük katkı

Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Gözlemevi Sorumlusu Selami Kalkan'ın da aralarında bulunduğu bir araştırma ekibi tarafından Neptün ötesindeki cüce gezegen olarak adlandırılan Haumea'nın bir halkası olduğu keşfedildi.

OMÜ Gözlemevi Sorumlusu Selami Kalkan'ın da içinde bulunduğu ve Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Fizik Bölümünden Doç. Dr. Ozan Ünsalan, TÜBİTAK Ulusal Gözlemevinden Dr. Tuncay Özışık, Orhan Erece, Doğan Tekay Köseoğlu, Onsekiz Mart Üniversitesi Ulupınar Gözlemevinden Prof. Dr. Osman De, Yard. Doç. Dr. Doğan Köseoğlu, Araş. Gör. Dr. Afşar Kabaş, Arş. Gör. Çağlar Püsküllü, Adıyaman Üniversitesi Fizik Bölümünden Doç. Dr. Eda Sonbaş, Nazlı Karaman, Atatürk Üniversitesi Astrofizik Araştırma ve Uygulama Merkezinden Doç. Dr. Cahit Yeşilyaprak, Mohammad Shameonı Nıaeı, Onur Şatır ve Yavuz Güney'in de içinde yer aldığı uluslararası bir araştırma ekibi ile yapılan ortak gözlem sonucunda, Neptün ötesindeki cüce gezegen Haumea'nın bir halkası olduğu keşfedildi.

"4 cüce gezegenden, özellikleri en az bilineni Haumea'dır"

Çalışmayla ilgili bilgi veren OMÜ Gözlemevi Sorumlusu Selami Kalkan, "Neptün gezegeninin ötesinde, bilinen 4 cüce gezegen mevcuttur. Bunlar sırasıyla Pluto, Eris, Makemake ve Haumea olarak adlandırılırlar. Bunlardan yalnızca Haumea'nın basık ve elips şekilli olduğu ve çok hızlı döndüğü bilinmektedir. Bir gök cisminin bir başka gök cismi tarafından örtülmesi veya karartılması anında, o gök cisminin bazı fiziksel özellikleri belirlenebilmektedir. Böyle bir örtülmenin dünyadaki bir çok teleskop ile farklı gözlemevlerinden aynı anda yaklaşık 1,5 dakikalık bir süre boyunca takip edilmesi sonucunda özellikleri çok az bilinen Haumea cüce gezegeninin bazı fiziksel özellikleri ortaya çıkarılmıştır. Bu özelliklerden en göze çarpanı ise "Haumea'nın bir halkası olduğunun ilk defa belirlenmesidir. Neptün ötesinde yer alan bu 4 cüce gezegenden, özellikleri en az bilineni Haumea'dır. Türk fizikçileri ve astronomlarının da yer aldığı uluslararası bir ekiple beraber, İspanya'daki Endülüs Astrofizik Enstitüsü (Institute of Astrophysics of Andalucia-IAA-CSIC) tarafından yürütülen bir işbirliği ile bu cüce gezegenin halkasının varlığının keşfine ülkemizden de katkı sağlanmış ve bu ortak keşfimiz 12 Ekim 2017 tarihinde Nature dergisinde bir makale ile bilim dünyasına duyurulmuştur" dedi.

Bu araştırma ekibinin içinde olmaktan çok mutlu olduğunu belirten OMÜ Gözlemevi Sorumlusu Selami Kalkan, OMÜ Gözlemevinde bu tip çalışmaların devam edeceğini söyledi.

OMÜ’den bilim dünyasına büyük katkı