• BIST 81.712
  • Altın 147,398
  • Dolar 3,8050
  • Euro 4,0356
  • İstanbul 5 °C
  • Ankara 1 °C
  • İzmir 8 °C

Kaliteli uyku için yapılması gerekenler

Kaliteli uyku için yapılması gerekenler
Uzmanlar, kaliteli bir uyku için uyku hijyeni oluşturarak, Oda içine teknolojik aletler, hatta kitap bile okumayın vurgusu yaptı.

Türk Uyku Tıbbı Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Doç. Dr. Hikmet Fırat, uyuduğumuz sürenin sıhhatli bir hayat için iri ciddiyet taşısa da, uykunun kalitesinin de yoğun şekilde mühim olduğunu belirterek, "İklim değişikliğinin hakim bulunduğu çağımızda çok aşırı sıcaklar uyumamıza yada kaliteli bir uyku süresi geçirmemize mani olabiliyor. Havadaki rutubet oranının çoğalması da uyku kalitemizi epeyce bozuyor" diye konuştu.

Fırat, kalitesiz uyku nedeni şekilde aklımıza ilk şekilde altta yatan uyku apnesi benzeri uyku bozukluklarının geldiğine dikkat çekerek şöyle devam etti:

"Hiçbir hastalık yapılmaksızın da fiziki şartlar gereği uyku kalitesi bozulabilir. Uyku hijyeni; yatılacak ortamın müsait şartlarının sağlanması, insanın kendini uyku ortamına hazırlaması, yapılmaması gereken şeyleri yapmamak benzeri çok sayıda faktörü içerir. Birçoğumuz iş yoğunluğu itibarı ile gece geç yatıp, erken kalkmak zorundadır. Bu hal natürel şekilde uyku deprivasyonuna, yani yetersiz zaman uyumaktan ötürü ertesi günü uyku halinde, bitkin geçirmeye sebep olur. Bir de değişik bir popülasyon bulunur ki yeterli zaman uyusa bile (bu zaman yaşa nazaran değişmekle müşterek ortalama 6 - 8 saat arasıdır) sabah kalktığında kendini gene bitkin ve dinlenmemiş hisseder. Bu durumun çünkü ‘dinlenme uykusu’ dediğimiz derin uyku süresinin yetersiz kalmasıdır."

Sıcak ve nemli havalarda müsait koşullarda klima kullanımını öneren Fırat, "Sıcak havalarda yattığımız odanın kapısını ve penceresini açmak azda olsa serinlik verse de lazım gürültü ve sivrisinek benzeri böceklerin içeri girmesi, gerekse de odanın içine erken saatte fer girmesi gene uyku kalitesini bozacaktır. Bu çeşit fiziki ortam problemlerinin üstesinden gelmenin azami yolu doğru koşullarda klima kullanımıdır. Ortam ısısının 24 - 25 derece olduğu, klima havasının direkt insanın üzerine gelmediği, klima filtrelerinin belirgin aralıklarda temizlendiği ortamlar sıcak yaz gecelerinde Ülkü uyuma ortamı için gereken esas öğedir" dedi.

Fırat kaliteli bir uyku için uyku hijyenini oluşturulması gerektiğinin altını çizerek şöyle devam etti:

"Öncelikle yatak odasını yalnızca uyumak amaçlı kullanın. Oda arasında televizyon, bilgisayar, cep telefonu benzeri teknolojik araçlar bulundurulmamalı, kitap okumanın bile yatak odası haricinde yapılması gerekir. Çarşaf ve yastık kılıflarının sentetik değil, pamuklu kumaştan olması önemlidir. Yatmadan öncelikle ılık bir duş almak uykusuna geçişi kolaylaştırır. Akşam saatlerinde ağır egzersizden kaçınmak mühim kurallardandır. Yaz aylarında bilhassa akşam yemeklerinde kızartma benzeri ağır yağlı yiyeceklerden kaçınmak, yatma saatinden en az üç saat öncesi çay-kahve-meyve benzeri yiyecek içeceklerden ırak durmak gerekir."

Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İstanbul Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim