• BIST 82.779
  • Altın 147,316
  • Dolar 3,7701
  • Euro 4,0274
  • İstanbul 6 °C
  • Ankara 1 °C
  • İzmir 9 °C

Işık: Türkiye artık beton yollara geçmeli

Türkiye Hazır Beton Birliği (THBB) Başkanı Yavuz Işık, ''Çağ atlayan Türkiye artık beton yollara geçmeli. Beton yol hem daha ekonomik, hem daha uzun ömürlü hem de daha çevreci" dedi.

Beton yolların ekonomiye katkısı hakkında bilgi veren Işık, gerek şehirlerarası, gerekse şehir içi karayollarının son yıllarda giderek artan bakım, onarım giderlerinin, Türkiye'nin bu sorunu kendi kaynaklarını kullanarak çözme zorunluluğunu ortaya koyduğunu söyledi.

Işık, Türkiye'nin, çimento üretiminde dünyanın önde gelen ülkelerinden biri olduğunu, beton üretiminde son dört yıldır Avrupa'da birinci sırada yer aldığını, uygulama teknolojisinde ise gelişmiş ülkeler düzeyinde bulunduğunu belirterek, Türkiye'nin bu potansiyelini ağır taşıt trafiğinin yoğun olduğu bölgelerde beton yollar seçeneğini dikkate alarak kullanması gerektiğini kaydetti.

Avrupa Hazır Beton Birliği üyesi THBB'nin, Avrupa'daki gelişmeleri yakından takip ettiğini anlatan Işık, Avrupa'da yapılan araştırmaların, beton yolun ömrünün 34, asfalt yolun ömrünün ise 17 yıl olduğunu gösterdiğini, aynı iklim koşullarında asfalt ve beton yol uygulanarak yapılan birçok araştırmada performans açısından beton yolun asfalt yola karşı üstün olduğunun görüldüğünü belirtti.

Işık, beton yollar konusunda karayollarını ikna etmeyi başardıklarını ifade ederek, beton yolun asfalt yola karşı avantajlarını şu şeklide sıraladı:

"Beton yolların taşıma gücü yüksektir. Beton yol, üzerine gelen yükleri asfalta göre çok daha geniş bir alana yayarak, taban zeminine iletir. Bu nedenle beton yol, zayıf taban zeminleri üstünde asfalt yollara göre daha iyi sonuç veriyor. Dayanma bakımından her türlü etkiye karşı koyacak şekilde hazırlanabiliyor. Günümüzde petrol fiyatlarındaki ani artış nedeniyle asfalt betonun birim fiyatı yükselmeye başlamışken, beton birim fiyatında bu kadar keskin değişiklikler meydana gelmiyor. Bu da beton yolun bir diğer artısı haline gelmeye başladı. Beton yolların ilk yapım maliyeti asfalt yolun altında ve bakım masrafı da daha az.Ayrıca çağ atlayan Türkiye artık beton yollara geçmeli. Beton yol hem daha ekonomik, hem daha uzun ömürlü hem de daha çevreci."

Işık, beton yolların asfalt yollara göre daha az mevsimsel hasara uğradığını belirterek, "Betonun dayanıklılığının en çok önem kazandığı mevsim ilkbahardır. Amerikan Devlet Karayolu ve Taşımacılık İdareleri Birliği tarafından Kanada'da yapılan bir araştırmaya göre, asfalt yolların yüzde 61'i bahar koşullarında bozuluyor. Oysa aynı koşullarda betonda bozulma oranı sadece yüzde 5,5'tir" dedi.

Beton yolların her mevsimde ve her koşulda yapılabildiğini dile getiren Işık, asfalt uygulamasının düşük sıcaklıkta ve yağışlı havalarda yapılamadığından yapım ve onarım mevsiminin kısa olduğunu, beton yol uygulamasının ise ıslak zeminde dahil olmak üzere her iklim koşulunda yapıldığını kaydetti.

"Beton yol için yaşlanma söz konusu değil"

Işık, beton yolun doğal ve kentsel çevreye zarar vermediğini, asfalt yollarda bağlayıcı olarak kullanılan asfalt malzemesinin, bünyesinde çeşitli uçucu maddeler içerdiğini ve bu maddelerin zamanla kaybolması sonucunda, kaplamada "yaşlanma" adı verilen bir tür gevrekleşme ile eskime görüldüğünü vurgulayarak, "Beton yolların bağlayıcı maddesi çimento ise herhangi bir uçucu madde içermiyor. Bu nedenle beton yol için yaşlanma, gevrekleşme söz konusu değil. Yaz aylarında şehir içi sıcaklığın artmasına da neden olmuyor" diye konuştu.

Beton yolların daha kısa durma mesafesi sağladığına işaret eden Işık, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Beton kaplamaların kayma sürtünme katsayıları yüksektir. Yol yüzeyi düzgün olduğundan yağış suları kolay akar ve yüzey çabuk kurur. Sürücülerin güvenliği düşünülürse, beton yolun yapısı daha da önem kazanır. Asfaltta oluşan tümsek ve çukurlar yağışlı havalarda fazladan su tutar. Bu da su kızağı tehlikesi için büyük bir potansiyel oluşturur. Beton yollar gece görüşünü kolaylaştırır. Beton yollar doğal olarak açık renklidir ve araçlardan veya sokak lambalarından gelen ışıkları, koyu asfalt kaplamalara göre daha az emerler. Böylece gece görüşü artar. Yapılan araştırmalar beton yolların birçok açıdan üstünlüğe sahip olduğunu kanıtlandı. Amerika'da 100, Avrupa'da ise 75 yılı aşkın süredir kullanılan beton yolların oranı, bazı ülkelerin otoyollarında yüzde 70'dir. Türkiye'de az sayıdaki bazı şehir içi ve köy yolları dışında ne yazık ki bugüne kadar uygulanmadı, Ülkemiz beton yol yapımına başlayacak altyapıya sahiptir."

Beton yollar konusunda çalışmaların başlayacağını, sektör olarak duruma hazırlıklı olduklarını, Türkiye'nin gerek kaynak, gerekse mühendislik açısından beton yol yapımında son derece avantajlı ve yeterli bir ülke olduğuna vurgu yapan Işık, "THBB üyesi olan her firma Avrupa kriterlerine uygun üretim yapıyor. Bu nedenle bizim üyelerimiz beton yollar projesi tamamen hayata geçtiğinde karayollarına beton sağlayabilecek kapasite ve bilgiye sahiptir. Bazı üyelerimiz beton yol yapımında kullanılan finisher adlı makinaya sahip" değerlendirmesinde bulundu.

www.istanbulhaber.com

Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İstanbul Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim