• BIST 9548.09
  • Altın 2490.659
  • Dolar 32.4832
  • Euro 34.4281
  • İstanbul 20 °C
  • Ankara 17 °C
  • İzmir 22 °C

Deniz Ticaret Odaları Konseyi Toplandı

Deniz Ticaret Odaları Konseyi Toplandı
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, "Geçen yıl ile bu yıl arasındaki Gayri Safi Küresel Hasıla'yı karşılaştırdığımızda...

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, "Geçen yıl ile bu yıl arasındaki Gayri Safi Küresel Hasıla'yı karşılaştırdığımızda 3 trilyon doların üzerinde bir küçülmeden bahsediyoruz. Dünya küçülüyor; ekonomik olarak küçülüyor, küresel olarak adeta bir köy haline geldi" dedi.

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Deniz Ticaret Odaları Toplantısı, TOBB İkiz Kuleler'de gerçekleştirildi. Deniz ticaret odalarının sorun ve çözüm önerilerinin ele alındığı toplantıya Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, TOBB Başkan Yardımcısı Halim Mete katıldı.

"TOPLANTININ AMACI SEKTÖRÜ BİR BÜTÜN OLARAK MASAYA YATIRMAK"

Rahatsızlığı nedeniyle toplantıya katılamayan TOBB Başkanı Rifat Hisasrcıklıoğlu'na geçmiş olsun dileklerini ileterek konuşmasına başlayan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Yıldırım, "Toplantının amacı sektörü bir bütün olarak masaya yatırmak, bugün itibari ile bir değerlendirme yapmak; yapılacak gerek mevzuat altyapısında ihtiyaçlar varsa onların kararını almak, diğer yandan da sektörün içinde bulunduğu şartları bizzat sektör mensuplarından dinlemek, ona göre idari olarak da tedbirlerimizi geliştirmek. Bu anlamda geçmişte bu toplantılarda önemli çıktılar elde edildi ve buna göre de bazı kararlar alındı uygulandı" şeklinde konuştu.

"ÜLKELERİN BİRÇOĞUNDA EKSİ BÜYÜME VAR"

2016'da sadece Türkiye'de değil dünyanın her tarafında ekonomik küçülme yaşandığı ifade eden Yıldırım şunları kaydetti:

"Geçen yıl ile bu yıl arasındaki Gayri Safi Küresel Hasıla'yı karşılaştırdığımızda 3 trilyon doların üzerinde bir küçülmeden bahsediyoruz. Dünya küçülüyor; ekonomik olarak küçülüyor, küresel olarak adeta bir köy haline geldi. İletişim sayesinde dünyanın her tarafına erişilebiliyor, gece-gündüz herkes birbiriyle irtibat kurabiliyor ama küresel ticarette küçülme olduğu için büyüme yok, ülkelerin birçoğunda eksi büyüme var, çok azında artı büyüme var. Dolayısıyla topyekun baktığımız zaman dünya ekonomik hasıla bakımından küçülüyor."

"2008 ÖNCESİ SUNULAN ARZ KAPASİTESİ BUGÜN TALEBİN ÜZERİNDE KALDI"

Taşımacılığın ekonomiyle çok yakından ilgili olduğunu belirten Yıldırım, "Ekonomide bir birim küçülme yaşandığında, taşımacılıkta 4 birim küçülme yaşanır. Olaya bu pencereden baktığımız zaman 2008 öncesi sunulan arz kapasitesi bugün talebin üzerinde kaldı. Bu bir nevi Türkiye'nin 2003'te içinde bulunduğu kara taşımacılığı sektörünün durumu gibi. Sektördeki arz kapasitesi talebin iki karstından fazla dolayısıyla taşımacıların hiç biri hak ettikleri navlun gelirlerini elde edemiyorlar. Bugün ki toplantımızda, küresel değerlendirmeyi yapmakla beraber yaşadığımız ve bütün dünyanın yaşadığı gerçeği göz önüne alarak, ülke olarak sektörümüzün ayakta kalması ve daha fazla kan kaybetmemesi için neler yapabiliriz bunları istişare edeceğiz. Makul, uygulanabilir ülke şartlarına uygun tedbirlerini alacağız. Bunların bir kısmı belki bir takım birincil ikincil düzenlemelerle olabilecek işlerdir, bazıları da finansal anlamda rahatlatma ihtiyacı olan konulardır. Bütün bunları enine boyuna bu toplantıda ele alıp, değerlendireceğiz" ifadelerini kullandı.

"TÜRKİYE, SON DÖNEMDE DÜNYANIN EN HIZLI BÜYÜME KAYDEDEN EKONOMİLERİ İÇİNDE YER ALDI"

Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci ise Türkiye'nin bölgesel ve küresel entegrasyonda merkezi bir rol oynayan, tüm yolların kavşak noktasında yer alan, enerji, ticaret ve ulaştırma ağlarına sahip, stratejik önemi büyük bir ülke olduğunu belirterek, "Balkanlar, Karadeniz, Akdeniz Havzası, Kafkasya, Orta Asya ve Orta Doğu gibi komşu bölgelerdeki son ekonomik ve politik gelişmeler de ülkemizin bölgedeki rolünü ve önemini daha açık biçimde ortaya koymaktadır. Türkiye, sergilediği performans ile son dönemde dünyanın en hızlı büyüme kaydeden ekonomileri içinde yer aldı. Ülkemizin, bu ekonomik performansını geliştirerek devam ettirmesi ve artan bölgesel ticaret hacmine cevap verebilmesi için rekabetçi ve dinamik bir ulaşım alt yapısının oluşturulması önemle üzerinde durduğumuz bir konudur" değerlendirmesinde bulundu.

"DENİZCİLİĞİMİZİN GÖRKEMLİ GÜNLERİNE GERİ DÖNMESİ EN BÜYÜK ARZUMUZDUR"

Lojistiğin rekabet gücünü etkileyen faktörlerin başında geldiğinin altını çizen Tüfenkci, "AK Parti olarak 14 yıllık birinci atılım dönemimizde en çok önem verdiğimiz ve yatırım yaptığımız alanlardan birisi ulaştırma ve lojistiktir. Demiryoluna göre 4, karayoluna göre 7 ve havayoluna göre 22 kat daha ucuz olması nedeniyle deniz taşımacılığı çok önemli bir potansiyele işaret etmektedir. Ülkemizde özellikle belirli bölgelerde lojistik üslerin kurulması ve bu bölgelere büyük ölçekli uzmanlaşmış limanların konuşlandırılması ülkemizde denizyolu taşımacılığının gelişmesine katkı sağlayacaktır. Üç tarafı denizle çevrili bir ülkeyiz. Barbaros'tan Piri Reis'e tarihte birçok büyük denizciyi de yetiştirip "Akdeniz'i bir Türk gölü yaptık'. Piri Reis'in yazdığı Kitab-ı Bahriye ve çizdiği dünya haritaları denizcilik tarihi içinde son derece özgün bir yere sahiptir. Tarihte Dünyanın en önemli tersanelerini geliştirdik. Öyle ki, İnebahtı yenilgisinden sonra tek başına dünyanın en büyük filosunu bir "sezon'da "yelkenleri atlastan" inşa ettik. Bu bir proje yönetimi mucizesidir. Bugün coğrafi konumumuz ve tarihten gelen birikimimizle dünyanın en önemli aktörlerinden birisi olabiliriz. Denizciliğimizin görkemli günlerine geri dönmesi en büyük arzumuzdur. Bu nedenle deniz ticaret odalarımıza ayrı bir önem veriyoruz" diye konuştu.

TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Halim Mete ise yaptığı konuşmada şunları söyledi:

"Denizcilik sektörümüz, dünyadaki ekonomik yavaşlamadan kaynaklı sıkıntılar yaşıyor. 2009 yılından bu yana ilk kez, küresel ticaret hacmi geriledi. Küresel ticaret hacmi 2015'de, bir önceki yıla göre yüzde 14 daraldı. Bunun da etkisiyle, Navlun fiyatları 2009 küresel krizinin yaşandığı dönemin bile altına inmiş durumda. Sektör olarak öyle bir durumdayız ki, geminin günlük kazancının birkaç katı giderimiz olduğu halde, ayakta kalmaya çalışıyoruz. Gemilerin değeri düşüyor. Pek çok firmamız, gemilerini piyasadan çekiyor, bekleme moduna alıyor. Gemi sanayimiz de bu durumdan olumsuz etkileniyor. Türkiye'nin gemi ve yat ihracatı 2015 yılında, bir önceki yıla göre yüzde 19 geriledi. Tüm bu sıkıntılar, sadece sektörümüzün değil, ülkemizin sorunu. Zira milli varlığımız, milli servetimiz eriyor. Dünya klasmanında büyük zorluluklarla edindiğimiz, hak ettiğimiz seviyenin altına geriliyoruz. 2016 yılında küresel ekonomik büyümenin, 2015'in bir miktar üzerine çıkması tahmin ediliyor. Buna paralel şekilde küresel ticaret hacminde de artış bekleniyor. Bizim ihracat rakamlarımız da bundan olumlu etkilenecek. 2016 ihracatımızın 2015'i geçmesini bekliyoruz. O halde denizcilik sektörümüzün canlılığını ve işlerliğini korumalıyız. Yoksa artacak ticaret hacmimiz, yabancı taşıma şirketlerine yarayacak. Sadece geçen sene, yurtdışına navlun için ödediğimiz para, 5 milyar $. Bu kadar büyük tutar niye her sene yurtdışına gitsin. Niye ülkemizde, mili şirketlerimizde kalıp, ülkemiz ekonomisine kazandırılmasın?"

Kaynak: Haber Kaynağı
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İstanbul Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim