• BIST 96.400
  • Altın 144,302
  • Dolar 3,5616
  • Euro 4,0009
  • İstanbul 16 °C
  • Ankara 7 °C
  • İzmir 16 °C

Çağın vebası obezite

Çağın vebası obezite
22 Mayıs Dünya Obezite Günü. Dünyada ve ülkemizde obezite sayısı gittikçe artıyor.

Dünya sağlık Örgütü verilerine göre 2008 yılında obez kişi sayısı 400 milyonken 2015’te 700 milyona, fazla kilolu sayısı 1.4 milyarken 2.3 milyara kadar çıktı.

Türkiye’de ise 12 yıl içinde obezite artışı kadınlarda yüzde 34, erkeklerde yüzde 107’ye ulaştı. Liv Hospital Beslenme ve Diyet Uzmanı Dyt. Serap Güzel “Obezitenin birçok nedeni vardır.

Metabolik hastalıklar, genetik yatkınlık, uyku düzensizliği,  ilaç kullanımı, hareketsiz yaşam, dengesiz beslenme, fazla besin tüketimi…

Ancak neden ne olursa olsun obezite ile savaşmak durumundayız. Çünkü obezite birçok hastalığın nedenlerinden biridir ya da bazı hastalıkların ilerleyişini hızlandırır.

Hem sağlığı olumsuz etkiler hem de tüm dünyaya sağlık harcamalarında büyük bir yük getirir. En önemlisi kişinin yaşam kalitesini düşürür” diyor.

Önce sorunları bulup çözümlemeye çalışın

Beslenme konusunda doğruları bilip uygulayamıyorsanız bunun arkasındaki nedenleri bulmak gerekir. Duygular hayatı etkilediği gibi beslenmeyi de etkiler.

Çözülmeyen problemler yeme davranışını kötü etkileyebilir, bunun için diyet öncesinde hayatınızda kötü giden bir şeyler varsa, işe sorunları bulup çözmekle başlamak gerekir. Yeme bozukluğu bir hastalıktır ve psikolog, psikiyatr ile birlikte çözülmesi gereken bir davranış bozukluğudur.

Bel çevrenizi ölçün

Bel çevresindeki yağlanma obezitenin göstergelerinden biridir.  Bel çevresi ölçüsü erkeklerde 94, kadınlarda 80 santimi geçmemelidir.

Erkeklerde 94-101 santim arası artmış risk, 102 santimi geçmesi yüksek risk, kadınlarda 80-87 santim arası artmış risk, 88 santimi geçmesi yüksek risk olarak değerlendirilir.

Bu risk kalp-damar hastalıkları, diyabet, hipertansiyon, karaciğer yağlanması, eklem hastalıkları başta olmak üzere pek çok hastalığa nedendir.

Obeziteden kurtulmanın 5 önemli adımı;

•         Düzenli öğün ve kahvaltı yapın: Çalışmalar gösteriyor ki düzenli kahvaltı yapan ve öğün atlamayan kişiler daha zayıf.
•         Ömür boyu spor yapın: Sadece kilo vermek için değil hayatınızın her döneminde hareketli olmalısınız, ağırlığınızı korumak bir enerji hesabıdır.
•         Bol sebze ve tahıllı besinler tüketin: Fazla protein ve yağ tüketmek vücudun yağ oranını arttırır, kalp damar sağlığınızı kötü etkiler.
•         Basit şekerden uzak durun: Şeker aldığınız tatlı, meşrubat, kolalı içecekler size hiçbir fayda sağlamaz. Basit şeker sizin obezite yanında şeker hastası olmanıza bile neden olur.
•         Stresli hayattan uzak durun: Stresten uzak durmak zor olabilir ama stresi azaltacak yollar bulmalısınız. Günlük hayatımızın olağanlığı dışında hoşunuza giden, size keyif veren hobiler edinmek bile kafanızı dağıtmaya yardımcı olacaktır.

Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İstanbul Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 293 75 48 | Faks : 0212 293 75 49 | Haber Scripti: CM Bilişim