• BIST 9061.94
  • Altın 2300.267
  • Dolar 32.3186
  • Euro 35.0764
  • İstanbul 19 °C
  • Ankara 22 °C
  • İzmir 25 °C

Boğaz'ın dibine iki katlı 'otoyol'!

İstanbul'un Avrupa ile Anadolu yakasını sualtından birleştirecek Karayolu Tüp Geçiş Projesi'nin temeli dün atıldı. 4.5 yılda hizmete girecek otoyol iki katlı ve gidiş geliş olacak. Deprem ve tsunamiye dayanıklı. İşte özellikleri:

İstanbul Boğazı’nın altından geçecek olan ikinci tüp geçit projesi de start aldı. Motorlu araç geçişine ayrılan tüp geçit 2 katlı olacak. Araçlar, Cankurtaran sahilinden girecek, Haydar-paşa’dan çıkacak. Başbakan Erdoğan projenin startını, “Denizin altına otoyol döşeyeceğiz. Tüp geçit demiyorum, otoyol...” sözleriyle verdi.

İstanbul’un iki yakası Marmaray’dan sonra şimdi de İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş Projesi ile ikinci kez denizin altından birleşmeye hazırlanıyor. Ulaştırma Bakanlığı DLH’nin İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş Projesi için yap-işlet-devret modeliyle açtığı uluslararası projeyi 30 Haziran 2008’de Türk Kore Ortak Girişi kazanmıştı.

55 ayda tamamlanacak

Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. ismini alarak çalışmalara başlayan girişimin projeyi 55 ayda tamamlaması hedefleniyor. Yaklaşık 1.1 milyar dolarlık bir yatırımla hayata geçirilecek olan proje, yap-işlet-devret sistemine göre 25 yıl 11 ay ve 9 gün süreyle yüklenici firma tarafından işletildikten sonra kamuya teslim edilecek.

İstanbul Boğazı’nda alternatif ve hızlı bir karayolu geçişi sağlamak amacıyla yapılan proje, Marmaray Projesi’nin 1.8 kilometre güneyinde inşa edilecek.

Proje 3 aşamada bitecek

Proje İstanbul Boğazı’nı deniz tabanının altından geçecek 5.4 kilometrelik iki katlı bir tünelin inşaatıyla birlikte, Avrupa yakasında Kennedy Caddesi ve Asya yakasında D-100 İstanbul-Ankara Devlet Karayolu’nun genişletilmesi ve bağlantı yollarının iyileştirilmesinden oluşuyor.

1- Sahil yolu 8 şeride çıkacak

Projenin birinci bölümünü Avrupa yakası yaklaşım yolu oluşturuyor. Buna göre Kazlıçeşme’den Cankurtaran Sahili’ne kadar Kennedy Caddesi 5.4 kilometre boyunca 6 şeritten 8 şeride çıkarılacak ve bağlantı yolları iyileştirilecek.

2- Toplam 5.4 kilometrelik tünel

İkinci bölüm ise Marmara Denizi’nin altından geçecek olan tüp tüneli kapsıyor. Tünelin 3.4 kilometrelik kısmı denizin altından geçecek. Tünelin derinliği yüzeye en yakında 27 metre, en derinde 61 metre olacak. Cankurtaran’dan yerin altına girecek olan tünelin deniz seviyesine kadar olan kısmı ise 1 kilometre. Tünel Asya yakasında ise denizden sonra 1 kilometre yerin altından gidecek ve D-100 karayoluna bağlanacak. Böylece tünelin toplam uzunluğu 5.4 kilometre olacak.

3- Asya’da karayolu genişleyecek

Asya Yakası ise projenin üçüncü bölümünü oluşturuyor. D-100 Karayolu, mevcut Eyüp Aksoy Köprülü Kavşağı’ndan Göztepe Kavşağı’na kadar olan 3.8 km’lik bölümde yol altı şeritten 8 şeride çıkarılacak ve bağlantı yolları genişletilecek. Asya-Avrupa yaklaşım yolları ve yol genişletme çalışmaları tamamlandığında, bağlantı yollarıyla birlikte İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne teslim edilecek.

Projeyi Başbakan başlattı

Dün projenin startını veren Başbakan Erdoğan, denizin altına otoyol döşediklerini söyledi: “Marmaray kullanılma aşamasına geldiği bir noktada bugün Türkiye için yeni bir projenin de temelini atıyoruz. Denizin altına otoyol döşeyeceğiz. Tüp geçit demiyorum, otoyol... Bu proje ile köprü trafiğini azalttığımız kadar şehir içi trafiğini de azaltacağız.”

KAZLIÇEŞME-GÖZTEPE 15 DAKİKAkullan

İstanbul’un iki yakası arasındaki yolculuk süresini 15 dakikaya indirecek olan proje ulaşım kolaylığın yanı sıra hava koşullarından etkilenmeyen bir ulaşım sağlayacak. İki köprünün de trafik yüklerini azaltması hedeflenen proje, Avrupa yakasında Atatürk Havalimanı ve Anadolu yakasında Sabiha Gökçen Havalimanı arasında en pratik güzergah olacak. Deniz tabanının altındaki kaya katmanları TBM (Tünel Açma Makinesi) teknolojisiyle aşılacak. Proje 13.7 metre TBM kazı çapı ile dünyada 6. sırada yer alıyor.

Deprem ve tsunamiye dayanıklı

Çevreye ve topluma etkisi değerlendirilen projenin tasarımında, tüm güvenlik önlemleriyle birlikte deprem güvenliği de ön planda tutuldu. Richter ölçeğine göre 7.5’luk sarsıntılara dayanıklı olarak tasarlanan tüneli, olası tsunami dalgaları da etkilemeyecek.

* Toplam uzunluk: 14.6 km
* Avrupa yakası yaklaşım yolu: 5.4 km
* Boğaz geçişi bölümü: 5.4 km
* Asya yakası yaklaşım yolu: 3.8 km
* Proje tutarı: 1.1 milyar dolar
* Tamamlanma süresi: 55 ay
* Günlük kapasite: Her iki yönden toplam 120 bin araç

Güncel haberler için AksiyonHaber'i takip edin.

www.AksiyonHaber.com

İSTANBUL HABER AJANSI

Diğer Haberler
ÇOK OKUNANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İstanbul Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim